20 julio, 2010

Portraits 3






20100720 Portraits 3
Carlos Ferrer chose portraiture because he wanted to capture the essence of the human spirit, reflecting the inner world and approaching the soul rather than painting a landscape. This choice never ceases to be a way of going beyond what you superficially see in the person he has in front, recognizing it in all its dimensions. It is at this point that a special link between the painter and his model is established and this can be clearly seen in his brush strokes.

His portraits surprise us by their proximity, dynamism and quality. They are not the exact reflection of what can be observed at first sight in a subject, because among other things, he tries and manages to bring to light the deepest aspects of the person, his beauty and his truth. To achieve this and considering that the pace of life has changed and no one can pose for hours, he holds photographic sessions but through them he succeeds in avoiding those oil paintings which look like photographic blow-ups that many other artists paint but which are only dead portraits in which all beauty has been extinguished.

20100720 Retratos 3
Eligió el retrato porque en su elección pesaba más captar la esencia del ser humano, reflejar su mundo interior y aproximarse a su alma que pintar un paisaje. Esta opción no deja de ser una forma de trascender a la persona que tiene enfrente para reconocerla en toda su dimensión. Es entonces cuando se crea un vínculo especial entre el pintor y el modelo que se percibe claramente a través de sus pinceladas.

Una parte importante de su obra la forman los retratos que sorprenden por su proximidad, dinamismo y calidad. Éstos no son un fiel reflejo de lo que se aprecia a simple vista en un personaje, entre otras cosas, porque con su técnica intenta y consigue sacar a la luz lo más profundo de la persona, su belleza y su verdad. Para ello, y teniendo en cuenta que nuestros ritmos de vida han cambiado impidiendo a cualquiera posar durante horas, realiza una sesión de fotos, a través de las cuales consigue salirse de esa ampliación al óleo que muchos otros realizan y que no es más que un retrato muerto donde se ha extinguido la belleza.

Mar Barberán

No hay comentarios:

Publicar un comentario